: :pesan pada DIRI tabahkan hati kuatkan semangat, pesan pada HATI kukuhkan IMAN banyakkan ZIKRULLAH, pesan pada NALURI jangan mengeluh & kecewa, tiada daya & rezeki melainkan dari ALLAH: :

Muslim Jepun impikan sekolah Islam  

Posted by: an-Nisa` in

Islamic Center Jepun memulai sebuah projek besar akhir tahun lalu: membangun sekolah Islam. keperluan ini menurut laman wb rasmi mereka, www.islamcenter.co.jp sudah sangat mendesak. " untuk menjaga anak2 umat Islam dan anak2 warga pendatang Islam di Jepun agar terpenuhi keperluan rohaninya dengan belajar agama," ujar mereka.

sampai saat ini, tidak ada sekolah khusus bagi umat Islam di negeri matahari terbit itu. anak2 Muslim belajar agama hanya di Islamic Center atau masjid2 besar saja. seiring dengan meningkatnya bilangan umat Islam, kapasiti ruang belajar menjadi semakin sempit. menurut mereka, keinginan menubuhkan sekolah Islam sudah lama wujud. seiring meningkatnya bilangan muallaf, mereka mengidamkan adanya tempat pembelajaran Islam dengan menggunakan bahasa ibunda mereka (bahasa Jepun). namun faktor pembiyaan masih menjadi halangan utama. maklum sahaja, harga tanah dan biaya mendirikan bangunan di ibu negara, Tokyo sangat mahal.

namun usaha sungguh2 mereka mulai membuahkan hasil. tepatnya, akhir tahun lalu Islamic Center Jepun berjaya membeli sebidang tanah yang terletak bersebelahan dengan masjid Tokyo. di atas tanah inilah sekolah Islam dicadangkan dibangunkan. Namun, mereka terpaksa menyimpan hasrat murni tersebut. Ini kerana sebaik sahaja urusan pembelian tanah selesai, baki kewangan Islamic Center terus kosong.
" kami sedang menabung lagi untuk mendirikan bangunannya," tulis laman web tersebut. maka tidak ada kata lain dalam laman web tersebut selain, " kami menyeru saudara2 Muslim diseluruh dunia untuk menyokong hasrat murni kami.....

petikan artikel Global majalah Islam, julai 07
www.karangkraf.com

This entry was posted on 2:56 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 komen ikhlas dari kamu

Post a Comment