: :pesan pada DIRI tabahkan hati kuatkan semangat, pesan pada HATI kukuhkan IMAN banyakkan ZIKRULLAH, pesan pada NALURI jangan mengeluh & kecewa, tiada daya & rezeki melainkan dari ALLAH: :

Gelisah kerana Hutang???  

Posted by: an-Nisa` in ,




Abu Sa`ad al-Khudri meriwayatkan pada suatu hari sewaktu Rasulullah s.a.w. memasuki masjid, didapati ada seorang lelaki Ansar yang digelar Abu Umamah.

   Rasulullah s.a.w. berkata kepadanya: " wahai Abu Umamah, aku tidak melihat engkau berada di masjid melainkan pada waktu solat. Beliau menjawab: " Aku bimbang memikirkan hutangku, ya Rasulullah."

   Rasulullah kemudian bertanya: " mahukah Aku ajarkan kepadamu satu doa yang jika kamu amalkan maka Allah akan menghilangkan kebimbanganmu dan membantu melunaskan hutangmu?" 

  Ia menjawab: " sudah tentu ya Rasulullah!"

   Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "pada waktu pagi dan petang, bacalah ....

اللهم إنى أعوذبك من الهم والحزن وأعوذبك من العجز والكسل وأعوذبك من الجب والبخل وأعوذبك من غلبة الدين وقهر الرجال                   


Maksudnya: " Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada dirundung sedih dan duka. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kikir. Aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan penindasan orang." (Riwayat Abu Daud no. 1557)

Doa ini turut dimuatkan di dalam al-Ma`thurat.

p/s....risau hutang PTPTN......klu xbayar xpe ke.....huhuhu....   T_T

This entry was posted on 8:59 AM and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 komen ikhlas dari kamu

Post a Comment